Tema
Kulturmöten och Identitet v 46-49
· Samhällsvetarprogrammet, Karolinska skolan (+Gamma, Zeta)
· Barn och Fritid, Virginska skolan (+AlfaBeta, Epsilon)
OBS! Delta deltar ej i samarbetet med
nationella programmen-Nybörjargrupp, dock på studiehandledningstid!
TID: V 46-49
SYFTE:
-eleverna ska få möjlighet att
reflektera kring sin identitet och hur den påverkas i mötet med andra
värderingar och synsätt.
-de ska få möjlighet att i ett
respektfullt möte ta del av en annan ung människas erfarenheter och tankar om
hur det är att vara ung i olika kulturer
*-språkutveckling: bedömning av
muntliga och skriftliga förmågor(mer information kommer)
ARBETSGÅNG:
· Temat presenteras på Tematid och studiehandledningstid. Viktiga
ord/begrepp/frågeställningar tas upp.(se bilaga) Studiehandledarna kan ta upp
egna exempel från sin tid som nya i Sverige.T.ex.: Hur kändes det att komma hit? Vad var svårt
att förstå? Handlingen i filmen ”Zozo” ( 1h 43 min) tas upp(bifogad
studiehandledning).
Studiehandledning v 46
· ”Zozo” ses på Tematid v 47
AlfaBeta/Epsilon 17/11
Gamma, Zeta 19/11
· Samtal om filmen på studiehandledning samt Tematid. Bedömning av muntlig
förmåga i smågrupper
Studiehandledning v 48
· ”Tröjan”- övning görs på Tematid Sam+ Gamma, Zeta
· Frågor till ungdomarna från Sam och BF formuleras på Tematid.
Dessförinnan har studiehandledare samlat upp frågeställningar i sina grupper.
Dessa presenteras på pedagogiska uppföljningen.
Studiehandledning v 47
· Ett första möte med bas och programelever. För BF och AlfaBeta, Epsilon
14/11 8.30-11.15 Lära-känna-övningar +”Tröjan”,organiseras av BF-elever
+ Intervjuer
· Sam+Gamma, Zeta har sina tröjor på 26/11 för att bekanta sig med
varandra. Även andra ”lära-känna-övningar” görs under ledning av Lotta m.fl
· MÖTEN 3/12: Vad har vi gemensamt? Samtal/Intervju Sam+ Gamma, Zeta
· Skriva texter, lärdomar*återkommer om genre
· Utställning med lärdomar i biblioteket. BF gör stommen med huvuden i
profil och pratbubblor som ska fyllas med lärdomar(ej klart om det går på
Stadsbiblioteket)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar