Veckobrev Spri bas v.41
Vecka 41 ska
Hälso-temat starta upp! Kanske har ni tjuvstartat redan. För er som enbart har
en timme på tisdag blir det ont om tid med tanke på brandövningen, men det är
bara att fortsätta kommande veckor. Temat sträcker sig tom v 45. Däremellan är
det en hel veckas Höstlov v 44
Jag bifogar
en målplanering både för innehåll och språk i Hälsotemat. Vi kommer att
jobba mer systematiskt med genrepedagogik och tydliga språkmål
fortsättningsvis. Det är viktigt att eleverna förstår varför vi jobbar
med våra teman och vad de ska innehålla. De måste också veta vilka språkliga
förväntningar som finns.
Vi kommer
att ha samma ramar i alla grupper, men pedagogerna kommer att ta upp ämnet på
olika sätt beroende på språknivå och förkunskaper i grupperna.
Prata med
ungdomarna om vad temat ska innehålla(utifrån målen) Än har vi inte datum på
alla aktiviteter eftersom vi inte fått respons från alla externa medverkande.
För er
studiehandledare handlar det om att i första skedet jobba med ord och begrepp
inom Temat. Jag bifogar en fil med sådana som vi tycker är centrala.
Fortsätt
också att jobba med det Hälsomaterial jag tidigare tipsat om! Det viktigaste är
att ni håller er till målen. Säkert finns många funderingar hos eleverna som ni
kan samtala om.
Tyvärr,
måste jag också be er om hjälp i några ”fostransfrågor”, som blivit till
problem här på biblioteket. Vi pratar ofta med eleverna om detta, men vi får
fortfarande klagomål av bibliotekspersonal och lokalvårdare.
1.
I
källarplanet finns tre elevtoaletter:
en för pojkar, en för flickor och en gemensam. Våra 90 elever använder dessa. Lokalvårdarna
städar tre gånger om dagen(vi har utökat städningen), men ofta ser det väldigt
tråkigt ut: blött på golvet, urin på golv och toarullar. Så här kan det inte
fortsätta! Hjälp oss att prata allvar med eleverna!
2.
Det
förekommer oljud i Saxonrummet(där
trappan upp till biblioteket går) Våra elever får inte vistas i bibliotekets
lokal mellan elevuppehållsrummet och salarna. De måste självklart passera, men de får inte stanna kvar där under raster.
Flera biblioteksbesökare och personal har klagat på oljud, gap och skrik. Vi
försöker med hjälp av elevstödjare och rastvakter att uppmana eleverna att gå
till korridoren eller uppehållsrummet, men ganska ofta dröjer de sig kvar där
ändå. Våra ungdomar är nästan vuxna, så det här borde inte vara ett problem! Hjälp
oss att prata med eleverna!
Det finns
många frågor kring den religiösa praktiken. En stor del av våra elever är
muslimer och för många av dem är bönen viktig. Muslimer har förstås också andra
helgdagar än kristna, vilket ibland kan påverka skolgången.
Religionsfriheten
är grundlagsskyddad i Sverige och vad gäller hur religionen ska utövas behöver det
svenska samhället och våra nyanlända mötas i en respektfull dialog för att
vardagen ska fungera på bästa möjliga sätt. På Spri bas finns både muslimer,
kristna(olika riktningar) och buddhister. Alla trosriktningar har rätt att
finnas här och att bli respekterade.
Vi som
arbetar i skolan vill att våra elever ska vara här så mycket som möjligt och
försöker hitta lösningar tillsammans med representanter från framförallt
moskén. Det handlar både om bönetider och högtider. Vi har en dialog med varandra och försöker finna
den bästa lösningen. När den är formulerad utgår vi från att alla respekterar detta.
När imam
Abdulkadir Salad Ali var här och informerade våra muslimska elever förra veckan
var vi överens om att alla som vill kan be middagsbönen efter skolslut 14.00.
De kan också välja att åka hem och be. Än så länge är det relativt lång tid
mellan bön 3 och 4. Man kan vänta med bön 3 till strax före bön 4
27/10(när vintertiden
börjar)-12/2 är utrymmet mellan bön 3 och 4 betydligt kortare. Vårt erbjudande
är då att elever som har lunch mellan 11.00-12.00 har möjlighet att be i sina
klassrum på rasten 12.45-13.00
Eleverna som
har lunch mellan 11.30-12.30 har
möjlighet att be i sal 4 12.15-12.30,
mot slutet av sin lunchtid.
Vi utgår
från att våra elever respekterar detta och att bönen inte inkräktar på
lektionstid. Var snälla och informera
eleverna!
Den
muslimska högtiden Eid Al-Ahda infaller i år under en helg 4-5 oktober, vilket
gör att eleverna inte behöver ansöka om ledighet.
Måndag 13/10 är det dags för GERS-test igen. De pedagoger som har
elever som enligt deras bedömning, är framme vid A 2.2 vidtalar dessa. Alla vill testa GERS så fort som möjligt för
att kunna gå vidare, men det är lärarbedömningen som avgör! Eleverna
måste lita på våra bedömningar! Det är
meningslöst att skicka elever till Spri fortsättning om de inte har nått
språknivån. Att läsa in grundskoleämnen kräver minst A 2.2 Det är tufft
ändå! Om de går iväg tidigare är risken stor att de misslyckas! Prata igen med
eleverna om att långt ifrån alla kommer att hinna gå ungdomsgymnasiet, men att
komvux är ett alternativ och att det även finns andra vägar. Vilken väg det än
blir krävs hårt jobb.
Änne en
påminnelse om LÄXHJÄLP kommer här:
På onsdagar
mellan 14.15-16.15 kommer några frivilliga svenskar och läser läxor med Spri
bas-ungdomar som vill. Det är också ett bra tillfälle att tala svenska med
någon annan än lärarna eller kompisarna. Ungdomar på boendena får hjälp där,
men vi vet att många andra skulle ha stor nytta av detta. Tyvärr, kan det hända
ett flera stycken har Modersmål denna tid. Plats för läxhjälp är elevcaféet.
Allt för i
dag! Vi ses efter brandövningen nere vid Scandic/Conventum. Jag möter upp i gul
väst!
Mvh Åsa
Lindquist
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar