Veckobrev v 41


  Veckobrev Spri bas v.41

Vecka 41 ska Hälso-temat starta upp! Kanske har ni tjuvstartat redan. För er som enbart har en timme på tisdag blir det ont om tid med tanke på brandövningen, men det är bara att fortsätta kommande veckor. Temat sträcker sig tom v 45. Däremellan är det en hel veckas Höstlov v 44


Jag bifogar en målplanering både för innehåll och språk i Hälsotemat. Vi kommer att jobba mer systematiskt med genrepedagogik och tydliga språkmål fortsättningsvis. Det är viktigt att eleverna förstår varför vi jobbar med våra teman och vad de ska innehålla. De måste också veta vilka språkliga förväntningar som finns.
Vi kommer att ha samma ramar i alla grupper, men pedagogerna kommer att ta upp ämnet på olika sätt beroende på språknivå och förkunskaper i grupperna.
Prata med ungdomarna om vad temat ska innehålla(utifrån målen) Än har vi inte datum på alla aktiviteter eftersom vi inte fått respons från alla externa medverkande.
För er studiehandledare handlar det om att i första skedet jobba med ord och begrepp inom Temat. Jag bifogar en fil med sådana som vi tycker är centrala.
Fortsätt också att jobba med det Hälsomaterial jag tidigare tipsat om! Det viktigaste är att ni håller er till målen. Säkert finns många funderingar hos eleverna som ni kan samtala om.
                                           
Tyvärr, måste jag också be er om hjälp i några ”fostransfrågor”, som blivit till problem här på biblioteket. Vi pratar ofta med eleverna om detta, men vi får fortfarande klagomål av bibliotekspersonal och lokalvårdare.
1.    I källarplanet finns tre elevtoaletter: en för pojkar, en för flickor och en gemensam. Våra 90 elever använder dessa. Lokalvårdarna städar tre gånger om dagen(vi har utökat städningen), men ofta ser det väldigt tråkigt ut: blött på golvet, urin på golv och toarullar. Så här kan det inte fortsätta! Hjälp oss att prata allvar med eleverna!
2.    Det förekommer oljud i Saxonrummet(där trappan upp till biblioteket går) Våra elever får inte vistas i bibliotekets lokal mellan elevuppehållsrummet och salarna. De måste självklart passera, men de får inte stanna kvar där under raster. Flera biblioteksbesökare och personal har klagat på oljud, gap och skrik. Vi försöker med hjälp av elevstödjare och rastvakter att uppmana eleverna att gå till korridoren eller uppehållsrummet, men ganska ofta dröjer de sig kvar där ändå. Våra ungdomar är nästan vuxna, så det här borde inte vara ett problem! Hjälp oss att prata med eleverna!


Det finns många frågor kring den religiösa praktiken. En stor del av våra elever är muslimer och för många av dem är bönen viktig. Muslimer har förstås också andra helgdagar än kristna, vilket ibland kan påverka skolgången.
Religionsfriheten är grundlagsskyddad i Sverige och vad gäller hur religionen ska utövas behöver det svenska samhället och våra nyanlända mötas i en respektfull dialog för att vardagen ska fungera på bästa möjliga sätt. På Spri bas finns både muslimer, kristna(olika riktningar) och buddhister. Alla trosriktningar har rätt att finnas här och att bli respekterade.
Vi som arbetar i skolan vill att våra elever ska vara här så mycket som möjligt och försöker hitta lösningar tillsammans med representanter från framförallt moskén. Det handlar både om bönetider och högtider. Vi har en dialog med varandra och försöker finna den bästa lösningen. När den är formulerad utgår vi från att alla respekterar detta.
När imam Abdulkadir Salad Ali var här och informerade våra muslimska elever förra veckan var vi överens om att alla som vill kan be middagsbönen efter skolslut 14.00. De kan också välja att åka hem och be. Än så länge är det relativt lång tid mellan bön 3 och 4. Man kan vänta med bön 3 till strax före bön 4
27/10(när vintertiden börjar)-12/2 är utrymmet mellan bön 3 och 4 betydligt kortare. Vårt erbjudande är då att elever som har lunch mellan 11.00-12.00 har möjlighet att be i sina klassrum på rasten 12.45-13.00
Eleverna som har lunch mellan 11.30-12.30  har möjlighet att be i sal 4              12.15-12.30, mot slutet av sin lunchtid.
Vi utgår från att våra elever respekterar detta och att bönen inte inkräktar på lektionstid.  Var snälla och informera eleverna!   
Den muslimska högtiden Eid Al-Ahda infaller i år under en helg 4-5 oktober, vilket gör att eleverna inte behöver ansöka om ledighet.


Måndag 13/10 är det dags för GERS-test igen. De pedagoger som har elever som enligt deras bedömning, är framme vid A 2.2 vidtalar dessa.  Alla vill testa GERS så fort som möjligt för att kunna gå vidare, men det är lärarbedömningen som avgör! Eleverna måste lita på våra bedömningar!  Det är meningslöst att skicka elever till Spri fortsättning om de inte har nått språknivån. Att läsa in grundskoleämnen kräver minst A 2.2 Det är tufft ändå! Om de går iväg tidigare är risken stor att de misslyckas! Prata igen med eleverna om att långt ifrån alla kommer att hinna gå ungdomsgymnasiet, men att komvux är ett alternativ och att det även finns andra vägar. Vilken väg det än blir krävs hårt jobb.

                                  
Änne en påminnelse om LÄXHJÄLP kommer här:
På onsdagar mellan 14.15-16.15 kommer några frivilliga svenskar och läser läxor med Spri bas-ungdomar som vill. Det är också ett bra tillfälle att tala svenska med någon annan än lärarna eller kompisarna. Ungdomar på boendena får hjälp där, men vi vet att många andra skulle ha stor nytta av detta. Tyvärr, kan det hända ett flera stycken har Modersmål denna tid.        Plats för läxhjälp är elevcaféet.


Allt för i dag! Vi ses efter brandövningen nere vid Scandic/Conventum. Jag möter upp i gul väst!                                                      
  
Mvh Åsa Lindquist


                                           

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar