Vad
är en värdegrund?
Värdegrunden är de grundläggande
värden som vårt samhälle vilar på.
Det är normer och värderingar som majoriteten instämmer
i och strävar efter att uppnå. De grundläggande värdena är centrala och kan inte förhandlas
bort och de kan beskrivas med begrepp som demokrati, jämlikhet,
alla människors lika värde, åsiktsfrihet Värdegrunden genomsyrar ständigt
allt samhällsliv och den kan vara olika i olika länder. Värdegrunden öppnar för
delaktighet och inflytande. För att värdegrunden ska hållas
levande fordras kritiskt tänkande, reflektionsförmåga
och en respektfull dialog. Skolan kan och får aldrig vara värdegrundsneutral
Värdegrunden måste man jobba med,
diskutera, ständigt belysa och konfronteras med för att utmejsla vad
den i praktiken innebär.
Fem grundpelare i värdegrunden(skolans värdegrund)
• människolivets
okränkbarhet
• individens
frihet och integritet
• alla
människors lika värde
• jämställdhet
mellan könen
• solidaritet
mellan människor
Mål och syfte
• att
våra ungdomar ska få förståelse
för det svenska samhällets och skolans värdegrund
• att
våra ungdomar ska kunna samtala med människor som har
skilda utgångspunkter och kulturella plattformar och visa respekt för
olika åsikter och tankesätt
• att
våra ungdomar ska kunna göra jämförelser
mellan den svenska värdegrunden och den egna
• att
våra ungdomar ska känna sig trygga i att vara de individer
de är
• att
våra ungdomar ska beredas tillfällen att under
ordnade och tillåtande former samtala om och uttrycka
sig om viktiga värdegrundsfrågor
Innehåll
1) att känna till de mänskliga rättigheterna
och barnkonventionen
1) att känna till de skyldigheter och rättigheter
en medborgare i Sverige har.
2) att få kunskap om att våld,
kränkningar, diskriminering, och mobbning är
otillåtet
3) att veta var man kan vända sig om man blir
hotad och kränkt: Polis, BRIS, kvinnojouren,DO, JÄMO
4)att veta hur polisen jobbar
5)att förstå vad
hedersrelaterad problematik är satt i ett sammanhang med kollektivistiskt
och individualistiskt tänkande
Studiehandledningen
gå igenom
ord och begrepp som har med värdegrund att göra (t.ex rättigheter,
skyldigheter, respekt, tolerans, demokrati, kollektivistiskt och
individualistiskt tänkande, diskriminering, jämlikhet,
humanism)
skriva
skyltar i A4:aformat med värdegrunden
på olika språk. Dessa ramas sedan in och sätts
upp i våra lokaler
göra
jämförelser mellan olika värdegrunder.
Vad förenar? Vad är olika?
Läsa
om värdegrunden i Information om Sverige, som finns på många
olika språk
samtala
(gärna tillsammans med andra språkgrupper )om
viktiga värdegrundsfrågor. En studiehandledningstimme per 15
elever, där drama och dilemmaövningar ingår, genomförs
tillsammans med Lotta v 4-7
göra
frågor till polisen som kommer onsdag 4 februari
Tematiden
Materialförslag
samtala
utifrån bilder(Va me´och annat material)
Texter
från Va me/Information om Sverige
Filmen
om Heder med diskussioner och skrivande
SVA
I det här temat är dialogen och
samtalet grunden, men också det ”fria” skrivandet(se
nedan)
Skriva
dikter på Temat
Skriva
noveller, göra filmsnuttar eller dramatiseringar på temat
samtala
om värdegrundsfrågor på ett
respektfullt sätt
formulerat och sammanställt av Åsa
Lindquist
Material
Material från Umo
till temat värdegrund
Under rubriken våld
och kränkningar finns material om diskriminering. Det finns punkter som
berör diskriminering som vi kan kopiera och använda oss av i undervisningen.
Det finns även filmer kring dessa diskrimineringspunkter som
är lite ironiska och kan vara svåra att förstå för eleverna. Vissa filmer kan
kanske fungera som exempelvis filmerna om kön och funktionshinder. Filmerna är
ca 2 min och kan vara utgångspunkt för diskussion och samtal om ämnet.
Under rubriken våld och kränkningar finns det en rubrik som
benämns som polisanmälan där det finns information om vad man ska göra om man
måste anmäla något till polisen.
Övrigt på umo.se
Texterna är på sidan är relativt svåra och vi bedömer att de
är för svåra för eleverna. Texterna går dock att översätta till några olika
språk som exempelvis persiska, arabiska och engelska (längst upp till höger
trycker man på other language).
Sök på filmtips i
sökfältet så kommer det upp olika filmtips inom olika ämnen som kan vara
relevanta för vårt tema.
Utanför Umo
Film om mobbning på sli.se: Mobbning, offer och förövare. Man får möta två ungdomar som blivit
mobbade. Filmer kan vara en utgångspunkt för att diskutera om vad mobbning är
och hur det kan kännas att bli mobbad.
Diskrimineringsombudsmannen
Broschyr
på lätt svenska från DO
http://www.do.se/
Sverigeinformation
Boken om Sverige (samhällsinformation, som finns på många
språk. Sidorna 107-115 handlar om bl.a. barns rättigheter, våld i nära
relationer, könsstympning
http://www.informationsverige.se/
Här finns länkar till andra webbplatsen med
anknytning till temat
http://www.hejsverige.nu/
UNHCR:s och Friends
samarbetar här. Känns bra och aktuellt för oss i temat…
Internet
Jag <3 internet Rättigheter och
skyldigheter online www.statensmedierad.se
UR-film Kvinnors rätt http://www.ur.se/
UR-film Svenskt efternamn
Fördel 2: kapitel 5
Filmerna Angeläget J
Spelfilmer som ligger nära ämnet
Filmen Sebbe (homosexualitet)
Tusen gånger starkare (jämställdhet mellan könen)
I rymden finns inga känslor (om en pojke med Aspergers
symdrom)
Elina – som om jag inte fanns (om att vara en förtryckt
minoritet)
Vingar av glas (om arrangerade äktenskap och en iransk tjej
som bor i Sverige)
Bäst i Sverige (om att stå upp och kämpa för sina egna
drömmar, trots andras förväntningar)
Ett öga rött (om att inte vilja integreras i betydelsen att
förvandlas till svensk)
Ondskan (om mobbing)
Det nya landet (road movie om två flyktingar och en svensk
tjej)
Den bästa sommaren
Tsatsiki
Utvandrarna, Nybyggarna
Sune
Vi hade i alla fall tur med vädret
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar