Värdegrund

Vad är en värdegrund?
Värdegrunden är de grundläggande värden som vårt samhälle vilar på. Det är normer och värderingar som majoriteten instämmer i och strävar efter att uppnå. De grundläggande värdena  är centrala och kan inte förhandlas bort och de kan beskrivas med begrepp som demokrati, jämlikhet, alla människors lika värde, åsiktsfrihet Värdegrunden genomsyrar ständigt allt samhällsliv och den kan vara olika i olika länder. Värdegrunden öppnar för delaktighet och inflytande. För att värdegrunden ska hållas levande fordras kritiskt tänkande, reflektionsförmåga och en respektfull dialog. Skolan kan och får aldrig vara värdegrundsneutral

Värdegrunden måste man jobba med, diskutera, ständigt belysa och konfronteras med för att utmejsla vad den i praktiken innebär.

Fem grundpelare i värdegrunden(skolans värdegrund)
   människolivets okränkbarhet
   individens frihet och integritet
   alla människors lika värde
   jämställdhet mellan könen
   solidaritet mellan människor

Mål och syfte
    att våra ungdomar ska få förståelse för det svenska samhällets och skolans värdegrund
    att våra ungdomar ska kunna samtala med människor som har skilda utgångspunkter och kulturella plattformar och visa respekt för olika åsikter och tankesätt
    att våra ungdomar ska kunna göra jämförelser mellan den svenska värdegrunden och den egna
    att våra ungdomar ska känna sig trygga i att vara de individer de är
    att våra ungdomar ska beredas tillfällen att under ordnade och tillåtande former samtala om och uttrycka sig om viktiga värdegrundsfrågor

Innehåll
1) att känna till de mänskliga rättigheterna och barnkonventionen
1) att känna till de skyldigheter och rättigheter en medborgare i Sverige har.
2) att få kunskap om att våld, kränkningar, diskriminering, och mobbning är otillåtet
3) att veta var man kan vända sig om man blir hotad och kränkt: Polis, BRIS, kvinnojouren,DO, JÄMO
4)att veta hur polisen jobbar
5)att förstå vad hedersrelaterad problematik är satt i ett sammanhang med kollektivistiskt och individualistiskt tänkande


 Studiehandledningen
*   igenom ord och begrepp som har med värdegrund att göra (t.ex rättigheter, skyldigheter, respekt, tolerans, demokrati, kollektivistiskt och individualistiskt tänkande, diskriminering, jämlikhet, humanism)
*   skriva skyltar  i A4:aformat med värdegrunden på olika språk. Dessa ramas sedan in och sätts upp i våra lokaler
*   göra jämförelser mellan olika värdegrunder. Vad förenar? Vad är olika?
*   Läsa om värdegrunden i Information om Sverige, som finns på många olika språk
*   samtala (gärna tillsammans med andra språkgrupper )om viktiga värdegrundsfrågor. En studiehandledningstimme per 15 elever, där drama och dilemmaövningar ingår, genomförs tillsammans med Lotta v 4-7
*   göra frågor till polisen som kommer onsdag 4 februari


Tematiden
Materialförslag 
*   samtala utifrån bilder(Va me´och annat material)
*   Texter från Va me/Information om Sverige
*   Filmen om Heder med diskussioner och skrivande

SVA
I det här temat är dialogen och samtalet grunden, men också det ”fria” skrivandet(se nedan) 
*   Skriva dikter på Temat
*   Skriva noveller, göra filmsnuttar eller dramatiseringar på temat
*   samtala om värdegrundsfrågor på ett respektfullt sätt

formulerat och sammanställt av Åsa Lindquist


Material
Material från Umo till temat värdegrund
Under rubriken våld och kränkningar finns material om diskriminering. Det finns punkter som berör diskriminering som vi kan kopiera och använda oss av i undervisningen.
Det finns även filmer kring dessa diskrimineringspunkter som är lite ironiska och kan vara svåra att förstå för eleverna. Vissa filmer kan kanske fungera som exempelvis filmerna om kön och funktionshinder. Filmerna är ca 2 min och kan vara utgångspunkt för diskussion och samtal om ämnet.
Under rubriken våld och kränkningar finns det en rubrik som benämns som polisanmälan där det finns information om vad man ska göra om man måste anmäla något till polisen.

Övrigt på umo.se
Texterna är på sidan är relativt svåra och vi bedömer att de är för svåra för eleverna. Texterna går dock att översätta till några olika språk som exempelvis persiska, arabiska och engelska (längst upp till höger trycker man på other language).
Sök på filmtips i sökfältet så kommer det upp olika filmtips inom olika ämnen som kan vara relevanta för vårt tema.

Utanför Umo
Film om mobbning på sli.se: Mobbning, offer och förövare. Man får möta två ungdomar som blivit mobbade. Filmer kan vara en utgångspunkt för att diskutera om vad mobbning är och hur det kan kännas att bli mobbad.

Diskrimineringsombudsmannen
Broschyr på lätt svenska från DO
http://www.do.se/

Sverigeinformation
Boken om Sverige (samhällsinformation, som finns på många språk. Sidorna 107-115 handlar om bl.a. barns rättigheter, våld i nära relationer, könsstympning
http://www.informationsverige.se/

Här finns länkar till andra webbplatsen med anknytning till temat
http://www.hejsverige.nu/ 
UNHCR:s och Friends samarbetar här. Känns bra och aktuellt för oss i temat…

Internet
Jag <3 internet Rättigheter och skyldigheter online  www.statensmedierad.se
UR-film Kvinnors rätt  http://www.ur.se/
UR-film Svenskt efternamn 

Fördel 2: kapitel 5
Filmerna Angeläget J

Spelfilmer som ligger nära ämnet
Filmen Sebbe (homosexualitet)
Tusen gånger starkare (jämställdhet mellan könen)
I rymden finns inga känslor (om en pojke med Aspergers symdrom)
Elina – som om jag inte fanns (om att vara en förtryckt minoritet)
Vingar av glas (om arrangerade äktenskap och en iransk tjej som bor i Sverige)
Bäst i Sverige (om att stå upp och kämpa för sina egna drömmar, trots andras förväntningar)
Ett öga rött (om att inte vilja integreras i betydelsen att förvandlas till svensk)
Ondskan (om mobbing)
Det nya landet (road movie om två flyktingar och en svensk tjej)


Den bästa sommaren
Tsatsiki
Utvandrarna, Nybyggarna
Sune
Vi hade i alla fall tur med vädret


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar