onsdag 15 oktober 2014

Skriva instruktioner

Arbetet fortsatte i grupp Epsilon med dialogerna där eleverna skulle låtsas att de ringde till Vårdcentralen och bad om hjälp. Bra diskussioner om vart man ringer om vad. Behöver man verkligen så till doktorn om man har snuva?


Nu har vi börjat träna på att skriva instruktioner. Eleverna fick i läxa att ta med en instruktion hemifrån. Många tog med matrecept, men vi fick också se instruktioner om möbler och cyklar. Vi kom fram till att det här är bra att tänka på när man skriver en instruktion:


  • Använd verb i imperativ
  • Tänk på ordningen.
  • Använd eventuellt ord som förstsedan och till slut.
  • Bilder kan vara till hjälp.
  • Tänk på den som ska läsa. Var tydlig!


    Tillsammans skrev vi sedan regler för hur vi ska hålla snyggt på toaletterna. Eleverna kom med förslag och sedan formulerade vi om och skrev i rätt ordning tillsammans. Nu håller klassen på med att skriva en egen instruktion. Vi lottade ut ämnena:
    • Brygga kaffe
    • Tvätta kläder
    • Diska
    • Borsta tänderna
    Förutom problem med att hitta rätt ord (diskmedel, tandborste, matrester) avslöjades vilka som aldrig hade diskat eller tvättat kläder. Vi hoppas att de går hem och frågar om de kan få lära sig det.



    1 kommentar:

    1. Det verkar både roligt och lärorikt. vilken bra struktur på uppgiften!

      SvaraRadera