- Till ordinlärningen gjorde vi kolumner på ett papper. Kolumnerna innehöll omväxlande det svenska ordet och ordet på hemspråket. Sedan fick man vika pappret så att man kunde testa sig själv på att översätta ordet svenska-hemspråk, hemspråk svenska.
- I läsförståelse försökte vi göra och svara på frågor om texten, exempelvis en text som handlar om val i Sverige. Frågorna syftar först till att man ska förstå vad texten handlar om för ämne, lite vad den säger om ämnet, fler och fler detaljer, o s v för att gradvis bli allt mer specifika, tills eleverna förstår i stort sett hela texten.
- Tankekarta/Mindmap har vi gjort med text, med bilder och blandat text och bild. Först såg vi en film från UR om mindmaps. (Där kallades tankekarta om man använde text och mindmap om man ritade bilder. Det tycker jag var lite konstigt, så jag använder båda begreppen huller om buller.) Sedan gjorde vi den första övningen. eleverna fick rita en mindmap till en rövarhistoria jag berättade om en resa till Mexiko, som slutade i katastrof. Vi återberättade historien med hjälp av deras teckningar, först gemensamt och sedan i par. Nästa övning gjorde alla en tankekarta om sig själva; sin bakgrund, sitt liv i Örebro och tanskar om sin framtid. Alla valde själva hur mycket text/bild de ville använda. De tränade på att berätta i smågrupper och till sist presenterade de sitt arbete i halvklass.
På den här sidan vill vi sprida kunskap om hur vi arbetar på Språkintroduktion Bas på Karolinska skolan i Örebro. Skriv och berätta om arbetsområden, arbete med tema och annat språkutvecklande arbete du gör i klassrummet. Föreslå bra länkar som du använder, intressanta föreläsningar och studiebesök.
tisdag 30 september 2014
Lite studieteknik i Delta
Under temat Skola och studieteknik har vi tränat på några olika typer av praktisk studieteknik. Några exempel är ordinlärning, läsförståelse och muntlig presentation med mindmap.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar