tisdag 30 september 2014

Strategier för att lära nya ord

Vi har arbetat på hela skolan under ett par veckor med temat Skola och studieteknik. Vi har diskuterat vad man behöver kunna för att nå de mål vi arbetar mot (GERS A2.2) utifrån läsa, förstå, skriva och tala. Eleverna har diskuterat allmänt om hur de gör för att lära sig språket. Därför svarade de flesta eleverna sedan ganska allmänt på frågan om hur de gör för att att lära sig nya ord. De föreslår sådant som att läsa böcker, titta på tv och prata med andra.

Jag pratade med några elever om deras strategier för att lära nya ord och de sa inte så mycket. Därför valde jag att gå in med några stödfrågor för att få dem att förklara och berätta mer. Så här sa två av elever.

Pojke A
Precis. Jag har en speciell bok. När jag ser en ord, en nya ord jag skriver och jag förklarar på somaliska eller franska. 

Jag bad honom ge råd till någon annan som ska lära sig svenska:
Om du kommer ihåg meningar eller ord, ha en speciell boken och skriva eller förklara in modersmålet. 

Pojke B
För mig jag lyssnar på svenska musik och jag snackar med mina kompisar på svenska. Och jag försöker skriva många saker på papper för att ge bra svenska och man måste lära sig många ord. 

Ge råd till någon annan som ska lära sig svenska:
Man måste lära många ord och måste hitta orden. För mig jag tittar på, varje dag jag har läsat 18 ord. Jag tittar på vilken ord jag ska ta. Jag skriver på papper och på kvällen eller morgonen jag läser när jag går till skolan eller jag lägger på mobilen och tittar på när jag har tid för läsa. 

Hur gör du för att komma ihåg orden?:
Jag kommer ihåg för vi tycker musik och lyssnar så mycket på musik. Och jag lyssnar på musik med text. Jag kommer ihåg. Jag glömde inte musik för att jag lyssnar varje dag, hela tiden på musik…
(Han pratar om att han tittar på tv, läser texter, använder Facebook.) …
Jag läser, om jag hittar en ord som svår för mig jag skriver på ett papper för om jag glömde jag tittar på papper och kommer ihåg. 

Jag upplever att de här eleverna liksom andra som jag haft tidigare har många idéer om hur man göra för att skaffa sig ett naturligt inflöde av språk. De vet att de ska låna böcker på biblioteket och titta på Barnkanalen för det har de hört många gånger, men ibland känner jag att de ger de svar som de tror förväntas av dem istället för att beskriva vad de faktiskt gör.


Eleverna är inte så medvetna om hur de själva lär sig på bästa sätt och de har framför allt svårt att sätta ord på det. Trots det tycker jag att det är ett stort framsteg att de är så medvetna att det som förväntas av dem är att just tala, förstå, läsa och skriva, eftersom de flesta kommer från en skola där formella kunskaper är viktigare än att till exempel kunna prata.

Vi behöver hjälpa dem att gå vidare till nästa steg. Därför försöker vi ge dem strategier för att arbeta mer aktivt med att lära sig ord. Vi diskuterade med eleverna om vad det innebär att ”kunna” ett ord och kom till exempel fram till att om man verkligen kan ett ord så kan man använda det.

Vi kopplar orden till de teman vi arbetar med just då, som skolan. Studiehandledarna hjälper dem att förstå svårare begrepp genom att förklara på modersmålet. Vi har försökt visa på hur ord hänger ihop och hur man kan ta hjälp av ordets olika delar. Jag tror att det är viktigt att försöka se mönster och system när man ska lära sig ord på ett nytt språk. Vi uppmanar dem också att göra något med orden för att försöka hitta det sätt som passar dem bäst, skriva, lyssna…

Efter det att vi pratat mycket om att läsa texter och lära ord fick eleverna samla bra tips om att lära sig ord. Där är påfallande att de flesta eleverna fortfarande ger svar av typen ”Läsa mer”. Jag vill gärna fortsätta arbeta med mina elever med frågan “Och sen då?”.

1 kommentar:

  1. Det låter som en intressant och viktig diskussion ni för med eleverna! Det ska bli roligt att höra om det leder till god utveckling!

    SvaraRadera