För att ge eleverna i Epsilon bra förförståelse inför att titta på filmen Zozo fick de se en Powerpoint som sammanfattade den. Efter filmen diskuterade de några frågor, tre och tre. Grupperna fick varsin fråga att diskutera i 10 minuter och sedan berättade de för klassen vad de kommit fram till. Varje grupp fick utse någon som:
- ledde samtalet (ordförande)
- antecknade (sekreterare)
- presenterade för klassen
1. Tycker du att farföräldrarna gör rätt
när de bestämmer att de inte ska prata om kriget? Varför eller varför inte?
4. Vad tycker Zozos farfar om hur skolan sköter problemet med mobbningen?
Vad tycker du att man ska göra om någon blir mobbad? Gör farfar rätt?
5. I slutet av filmen väljer Zozo och Leo att gå därifrån när de stora
killarna bråkar. Hur tycker du att man ska man göra, slå tillbaka eller gå iväg?
6. Zozo fantiserar och drömmer mycket. Vilka scener kommer ni ihåg? Vad
betyder fantasierna och drömmarna?
Frågorna är hämtade från Svenska Filminstitutets filmhandledning.
Vi tyckte att eleverna diskuterade bra utifrån alla frågor, även de som var ganska svåra. Därför tror vi att de har förstått filmen och tyckte om den, och går nu vidare med att låta eleverna skriva en återberättande text om filmens handling.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar