– innehåll att anpassa till gruppens
språknivå
Övergripande:
Faktorer som påverkar människors villkor.
Hjälp att hantera mötet med Sverige.
Att vara ung i olika kulturer.
Att byta hemland.
|
Evenemang:
Filmen ”Zozo”
Samarbete med gymnasieklasserna Sam, Soc och BF
Filmsnutt ”Heder”
|
Frågor att bearbeta:
Vad har ”vi” gemensamt? Vad är olika? ”Varför gör du så?”
Första mötet med Sverige (Vilken årstid var det?, Vad såg du?, Vad
var konstigt/bra/lika /olika?, Hur kändes det i dig?, Vad tänkte du?)
Hur ska jag skapa mitt liv i Sverige? (Integrerad, men som mig själv.
Som ”X” från ”Y”-land i Sverige.)
Individ – familj/kollektiv
Ser vi olika på det i Sverige och i ditt hemland?
|
Produkter:
Utställning som beskriver mötet och vad som hände.
|
Förslag på uppgifter:
Frågor till eleverna på Sam, Soc och Bf
PowerPoint om mig själv
Vem är jag? Vad vill jag?
Då – Nu – Framtiden
Lära sig att berätta in historia.
Dictogloss/diktamen
Skriva brev till den svenska klassen
Återberättande text om ”Zozo”. Ev frågor som ”Vem tyckte du mest om i
filmen? Varför? Hur var hon/han?
Beskriva sig själv och andra med adjektiv och ord för känslor (yttre
och inre egenskaper)
Spegel
|
Textförslag:
Fördel 1: sid 58 - 65 "Jag gillar dig" /
sid 80 ""Att flytta till Sverige" / sid 118- 121 "De fem
världsreligionerna"/
Fördel 2: s 44 "Vem är jag" / sid 47 - 54
"När jag var liten" / sid 122 "Olika och lika”/ sid? ”En barndomskärlek”.
Läsa till max Novellhäfte 1
Språkvägen C kap 7 ”Duktig storasyster”
Kärlek är ett substantiv exempelvis kap 1-3 med
diskussionsfrågor i klassen sid 62 - 64 / skrivuppgifter sid 72
Ev finns det texter i materialet "Va mé"
och på nätet i materialet "Om Sverige" (finns också i bokform hos
oss på Spri bas).
Anne har också en text som heter "Invandrare slits ofta mellan
två kulturer". Den kanske kan vara något för de grupper som kommit
längst.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar