torsdag 6 november 2014

Tema: Kultur och identitet

innehåll att anpassa till gruppens språknivå

Övergripande:
Faktorer som påverkar människors villkor.
Hjälp att hantera mötet med Sverige.
Att vara ung i olika kulturer.
Att byta hemland.

Evenemang:
Filmen ”Zozo”
Samarbete med gymnasieklasserna Sam, Soc och BF
Filmsnutt ”Heder”


Frågor att bearbeta:
Vad har ”vi” gemensamt? Vad är olika? ”Varför gör du så?”

Första mötet med Sverige (Vilken årstid var det?, Vad såg du?, Vad var konstigt/bra/lika /olika?, Hur kändes det i dig?, Vad tänkte du?)

Hur ska jag skapa mitt liv i Sverige? (Integrerad, men som mig själv. Som ”X” från ”Y”-land i Sverige.)

Individ – familj/kollektiv
Ser vi olika på det i Sverige och i ditt hemland?

Produkter:
Utställning som beskriver mötet och vad som hände.

Förslag på uppgifter:

Frågor till eleverna på Sam, Soc och Bf

PowerPoint om mig själv
Vem är jag? Vad vill jag?
Då – Nu – Framtiden

Lära sig att berätta in historia.

Dictogloss/diktamen

Skriva brev till den svenska klassen

Återberättande text om ”Zozo”. Ev frågor som ”Vem tyckte du mest om i filmen? Varför? Hur var hon/han?

Beskriva sig själv och andra med adjektiv och ord för känslor (yttre och inre egenskaper)
Spegel
Textförslag:
Fördel 1: sid 58 - 65 "Jag gillar dig" / sid 80 ""Att flytta till Sverige" / sid 118- 121 "De fem världsreligionerna"/

Fördel 2: s 44 "Vem är jag" / sid 47 - 54 "När jag var liten" / sid 122 "Olika och lika”/ sid?  ”En barndomskärlek”.

Läsa till max Novellhäfte 1

Språkvägen C kap 7 ”Duktig storasyster”

Kärlek är ett substantiv exempelvis kap 1-3 med diskussionsfrågor i klassen sid 62 - 64 / skrivuppgifter sid 72

Ev finns det texter i materialet "Va mé" och på nätet i materialet "Om Sverige" (finns också i bokform hos oss på Spri bas).

Anne har också en text som heter "Invandrare slits ofta mellan två kulturer". Den kanske kan vara något för de grupper som kommit längst. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar